söndag 6 september 2020

Hur svårt kan det va'?

Är en fråga som hörs lite nu och då i olika sammanhang. Så här i pandemitid så kan det handla om avstånd, 2 meter, 1 ½ eller 1 meter, hur svårt kan det va’? Jag ställer frågan till er och jag anar att era svar kommer variera. För egen del svarar jag definitivt svårt, på den frågan. Det är faktiskt ibland riktigt svårt att följande den Gyllene regeln. För just avståndsfrågan är ett exempel på praktisk tillämpning av Gyllene regeln.

Formuleringen vi kallar för Gyllene regeln som Jesus ger oss i Bergspredikan är innehållsmässigt inte unik på något sätt och vis. I olika religioner och i många filosofiska livsåskådningar finns snarlika formuleringar om hur våra mellanmänskliga relationer bör vara. Regeln som vill värna medmänsklighet sträcker sig utanför kyrkor, synagogor, moskéer och tempel.

Går vi tillbaka i historien så var två välkända lärare samtida med Jesus. Shammai, som tolkade lagen strikt utan hänsyn till sammanhang. Samt Hillel som var öppnare för kontextuella tolkningar för att göra  livet lättare att leva efter lagen. Det är Hillel som formulerat det som brukar räknas som Gyllene regeln inom judendom. Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Toran. Det övriga är förklaringar. Gå och läs.
   Jesus kände förstås till detta när han sammanfattar de påbud som finns i Toran, lagen och profeterna. Det är tänkvärt att Jesus säger göra, han säger inte att vi ska läsa om, tänka på eller tala om, utan göra.

I vår lutherska tradition där orden och förkunnelsen har en stark ställning har aspekten göra ibland hamnat i skuggan. 

Det är förstås inte antingen eller utan både och, läsa, tänka, tala, handla. När Jesus hänvisar till vad lagen och profeterna säger är det till både den muntliga och skriftliga traditionen eller som Hillel formulerade det, gå och läs. Det vill säga vi ska fördjupa oss i Bibelns berättelser om Guds närvaro och vägledning i våra liv och läsandet ska resultera i handling.

Berättelsen om Jeremia visar handlingskraft. Jeremia kallas ibland för tårarnas profet eller den lidande profeten för han kämpar hela tiden i motvind, allt han säger ifrågasätts men han slutar inte profetera för det. Nu har han utmanat genom att säga att Jerusalem kommer att falla för babylonierna. Inte så populärt att säga, demoraliserande helt enkelt.
Han kastas i brunnen. 
Utan att gå in närmare på alla snåriga omständigheter kring Jeremias öde så är det en berättelse om medmänsklighet. Eved-Melek protesterar och Jeremia hämtas upp ur brunnen.
   Så vad säger oss berättelsen idag, jo den påminner oss om att visa mod och handlingskraft som Eved-Melek gjorde. Och just mod och civilkurage går väl ihop med Gyllene regeln.

När vi flyttar oss några hundra år framåt i tiden uppmanar Paulus församlingen i Rom att vara uthålliga, visa mod och ha ett öppet sinne för sin medmänniska oavsett vem hon är. Församlingen var i minoritet och att leva i en stad med en dominerande annan livsåskådning som på så många vis var helt annorlunda med sin tro på flera gudar och ett strikt hierarkiskt och militariserat samhälle måste varit svårt. Att vara förföljd för sin tro, ibland oerhört grymt, var en realitet. Paulus uppmanar dem att möta allt detta med fredligt sinne och medmänsklig handling istället för med vrede och hämnd. Det måste ha varit en otrolig utmaning. Samtidigt kunde nog hållningen att inte hämnas varit ett slags skydd. Som att flyga lite under radarn och göra sig obemärkt och vara trygg i tron på att det är Gud som har sista ordet.

Så mycket har inte hänt på några tusen år. 

Det är fortfarande en utmaning att inte besegra det onda med det onda utan med det goda. Och att vara trygg i tron på att till sist i en framtid vi inte vet något om kommer rättvisa skipas. Men i väntan på det vad gör vi då när livet prövar våra mellanmänskliga relationer? Även om vi har vår grund i de tio buden som sammanfattas i den Gyllene regeln så blir det svårt när vi på allvar ska leva efter dem. 
   För att bara nämna något, vad innebär det att hedra sin far och sin mor om man blivit utsatt för övergrepp? Vad innebär det att inte döda om man befinner sig i ett krigstillstånd? Vad innebär det att inte ljuga när till exempel ett oskyldigt liv står på spel? Det finns inget enkelt svar mer än att vi behöver tala om det svåra med varandra. Och göra det i ett sinnelag av god vilja. Vi behöver även påminna varandra att visa mod och civilkurage som Eved-Melek gjorde.

Nu när vi världen över är utsatta för en gemensam prövning, så blir praktiken av Gyllene regeln – i alla dess olika formuleringar - så oändligt viktig. Ingen av oss vill bli sjuk. Hur svårt kan det va’? Ja, svårt.
   Jesus har lagt ut riktningen och den behöver vi både enskilt och tillsammans ha för ögonen och ständigt påminna oss om att vi är varandras med-människa, långt mer beroende av varandra än vad vi ofta tänker på eller kanske till och med vill kännas vid. Allt börjar i det lilla, med dig och med mig.
   Slutligen i Jesus Syrak Vishets bok, som är lite som Ordspråksboken står följande kloka ord som komplement till Gyllene regeln. Ge akt på dig själv för att förstå din nästa, och tänk dig för, vad saken än gäller. 31:15

13:e Söndagen efter Trefaldighet, predikan i Djurgårdskyrkan




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar