söndag 22 november 2020

En narcissistisk prick

Vikten av självrannsakan och självkännedom


Många är vi som har gått i terapi, själavårdsamtal, parterapi, familjeterapi eller haft de djupgående samtalen med en god vän som lett till insikt. Eller kanske har vi läst en självhjälpsbok av något slag. Oavsett vad så har de flesta tänkande individer med någon form av självbevarelsedrift en förmåga att då och nu sätta av en tid för självrannsakan och det kan svida till ordentligt. Försvaren slår till och vi backar kanske några steg men så inser vi att vi trots allt behöver stanna upp och låta det svida klart. Resultatet av det är självkännedom, våra starka sidor och våra tillkortakommanden kan vi lära oss att bejaka och leva med och använda och inte använda på bästa möjliga vis. 

Det skrivs oändliga artiklar, debattinlägg, twitter-kommentarer om pandemin, om Estonia, om valet i USA osv. När jag läste en av alla dessa inlägg, den här gången om munskydds vara eller icke-vara i SvD  och en intervju med Kent Härstedt i Aftonbladet angående Estonia konstaterade jag efter läsningarna att Sverige är en narcissistisk prick i högra hörnet. 

Nu är det dags för Sverige att idka självrannsakan och lära känna sig själv


Vad är Sverige? Ja, vi är den lilla pricken längst upp i högra hörnet i  WVS databas  som visar att vi är ett självförverkligande och rationalistiskt folk i ett sekulärt samhället i ett välorganiserat land. Vem är Sverige? Ja, det är vi som bor här i all vår brokighet, våra förmödrar och förfäder kan ha bott här i århundraden eller inte alls och vi kanske bara har bott här några år, oavsett vad så är vi tillsammans vem, vi skapar tillsammans landet genom dem vi är och det vi gör. 
   Vem har även en lite mer formell innebörd. Vem är monarkin, vår konung som är statsöverhuvud men utan makt att förändra annat än för sin egen familj. Vem är riksdagen, kommuner och regioner, våra folkvalda, vem är regeringen och vem är statsministern, de som alla har makt att påverka och förändra livet för oss alla. Vem är också myndigheter som på uppdrag har makt av olika slag. Även om vi alla behöver självrannsakan och självkännedom så är regering, riksdag och myndighetssverige de som verkligen behöver det just nu. Det blir svårt att placera Moder Svea i terapistolen men jag skulle önska att några av alla dessa folkvalda på olika nivåer, myndighetspersoner men även personer i olika professioner inom akademin och journalister skulle kunna ta sitt förnuft till fånga, backa några steg och bli lite ödmjuka inför de svårigheter som Moder Svea just nu har.

Är jag kanske för hård i mitt omdöme om mitt älskade fosterland när jag benämner det som narcissistiskt? Nej, för mig är det en bra bild och just nu stämmer flera av  diagnoskriterierna för narcissism in. Av nio kriterier skall minst fem vara uppfyllda, Moder Svea klarar det med lätthet.

1) Moder Svea framhäver ofta och med viss överdrivenhet sin betydelse och vikt i världen (media).
2) Moder Svea omger sig gärna med de mest viktiga och betydelsefulla prickarna i WVS, hon vill gärna associera sig med prickarna som är störst och hörs mest (som USA).
3) Moder Svea berättar gärna om hur beundrad hon är av alla andra prickar (snart Nobel-tid).
4) Moder Svea har emellanåt orealistiska förväntningar och uppfattningar om sina egna rättigheter av olika slag (som hanteringen av pandemin).
5) Moder Svea vill gärna vara världssamvete men hon tummar gärna på regler och sanning för att nå sina egna mål (som neutralitet och Estonia).
6) Moder Svea har levt i fred och frid så länge så att empati har blivit ett bortglömt ord med faktiskt innehåll och endast siffror i ekonomiska kalkyler av olika slag (som hanteringen av Estonia).
7) Moder Svea beter sig arrogant till exempel i relation till andra prickars forskning (som hanteringen av pandemin).

Ja, det blev sju av nio. Men kanske är det så att Moder Svea även ofta fantiserar om rikedom, framgång och makt (som tillämpning av New Public Management i mellanmänskliga professioner). Och kanske tror hon att många andra prickar är avundsjuka på henne för allt är så bra uppe i högra hörnet och visst kan hon vara lite avundsjuk på andra också, tänk om det vore sommar året runt. Whoops, det blev visst nio av nio. 

Varför är det så svårt?


Jag vet inte, men troligen för att det är svårt. Vi har det så bra, vi har så stor tillit men det finns sprickor i kristallen den fina. Det finns sprickor i välfärdssverige. Jag är tyvärr inte begåvad med så bra minne - åtminstone inte för somligt - så jag önskar att jag skrivit upp exakt vad läraren på Pastoralinstitutet sa sista året på prästutbildningen men jag har burit med mig innebörden av det under dryga 30 år. Innebörden var att Sveriges präster på tre år möter Sveriges hela befolkning. Tja, kanske en överdrift men nog har jag mött tusentals olika människor, av de mötena är några möten på en djupare nivå, ansikte mot ansikte, och berättelserna om livet har jag fått ta del av. Så jag vet ganska mycket om olika sprickor i Moder Sveas hus.
   Om man inte ser om sitt hus både i bokstavlig mening och i överförd mening av vårt kroppsliga jag går hus och kropp sönder. Det går att lappa och laga men till slut behövs renovering, en total översyn, självrannsakan och självkännedom. Som sagt det svider men gjort med grundläggande god vilja, kärlek, ödmjukhet och empati blir det bra. 

Moder Svea, det är dags för det nu!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar