söndag 10 juli 2022

Samtala genom att vända och vrida på perspektiven


Den här berättelsen handlar bland annat om att samtala, att vända och vrida på det som är svårt, att väga för och emot eller helt enkelt finna ett helt annat alternativ till svar och lösning på en knepig situation eller fråga. 
Ingen av de närvarande vet att Jesus är Gud, för dem är han en vandrade lärare, rabbi, för en del sedd som profet. Under hela sitt liv för Jesus samtal med skriftlärda och företrädare från olika religiösa inriktningar som vill pröva Jesu tankar och tolkningar. Helt enkelt för att samtala om olika tolkningar vilket var och är ett judiskt förhållningssätt till Bibelns berättelser.

Det var många som undrade, vem är Jesus som tolkar, fördjupar, som provocerar genom sina tolkningar och sin undervisning?

Några skriftlärda och fariséer har fått nys om en kvinna som varit otrogen och nu ska de ta reda på hur Jesus tolkar Mose lag som föreskriver dödsstraff för otrohet. Det gäller både kvinnan och mannen men här i berättelsen är mannen frånvarande. Det är en lag som det inte finns några bevis för att den överhuvudtaget praktiserats och att stening förkommit som straff för otrohet. Frågan är hur Jesus ställer sig till lagen som de skriftlärda och fariséerna åberopar i relation till den romerska lag som inte påbjuder dödsstraff för detta brott.  Det som händer är att Jesus finner just den tredje vägen, alternativet. Han säger inte att hon ska dödas, för då hade han trotsat romersk lag, som skulle följas eftersom de var ockuperade av romarna. Jesus säger inte heller att hon inte gjort fel, för då skulle han motsatt sig Mose lag.
   Istället lyfter Jesus fram den mänskliga ofullkomligheten. Vi gör alla fel i olika sammanhang, det vi kallar synd. Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne. De skriftlärde och fariséerna droppar av en efter en, en talande bild. Ingen kastar någon sten – och troligen hade de ingen sten med sig heller. Ingen av dem är felfri, ingen av oss är felfri, inte du och inte jag. Jesus gör kvinnan medveten med sina ord. 

 Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer. 

Gud har visat genom Jesus att Gud har tilltro till oss människor, tilltro till att vi kan förändras, fatta nya beslut, omvärdera våra liv och handlingar. Och inte minst har Gud, genom Jesus, visat på barmhärtighet och förståelse för det dunkla i våra liv. En av mina absoluta favoritpsalmer sjöng vi före evangeliet. Gud, för dig är allting klart, allt det dolda uppenbart. Mörkret är ej mörkt för dig och i dunklet ser du mig. Det är en mening som kan sammanfatta den här söndagens berättelser ur Bibeln och dess tematiska tråd, att inte döma. För Gud är allting klart, det är en trygghet i det, i det mest dunkla ser Gud igenom vårt mörker och vårt dunkel. Eller som Paulus uttrycker det: Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud. Låt oss därför inte längre döma varandra.
   Vi är ofullkomliga och har aldrig hela bilden och vi behöver öva oss i att samtala om det svåra, att vända och vrida på saker och ting och inte vara så snabba med våra omdömen och domar. Öva oss i förståelse för att olika perspektiv kan finnas sida vid sida och öva oss i barmhärtighet. Gör vi det är vi på väg till ett humanare samhälle. Det kan låta som en ouppnåelig utopi med tanke på den oro som finns både här hemma och i världen. För tillfället så mycket destruktivt som cirkulerar, skjutningar, pandemi som inte ger sig, krig i Europa, svältkatastrof i Afrika, listan kan ledsamt nog göras lång.
   Paradiset finns inte på jorden men vägen dit börjar i tron på att vi kan göra något lite för att avspegla den tilltro Gud har till sin mänsklighet. Det är inte det svartvita och enkla som är svar på de svåra och knepiga livsfrågorna. Det är när vi tar oss tid för de utforskande och djupa samtalen, väger alternativ och söker nya vinklar som vi kan komma framåt mot lösningar av problem.

Tänk inte ut onda planer mot varandra. 

Orden förmedlar Gud genom Sakarja. Och Paulus uppmanar oss, se till att ni inte kommer någon broder att snava eller falla. Gud själv, genom Jesus, visar i handling vägar att möta det dolda, dunkla och svåra. I berättelserna visar Jesus även på vikten av barmhärtighet, förståelse, förlåtelse och nådens befriande ord. Amen


4:e söndagen efter Trefaldighet 2 årgångens läsningar


Psalm 217 i Den svenska psalmboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar