lördag 18 september 2021

Att välja

Kyrkoval, ett val i skapelsens tjänst

Kyrkoval ser nästan ut som ett vanligt val och vi kan undra och ha synpunkter på hur det hänger ihop med kyrkan som en plats för gudstjänst, bön, gemenskap kring kaffekoppen, andakt, konserter och alla högtider från livets början till livets slut och så mycket mer? Jo, det hänger ihop för att ansvar och inflytande, det vi kallar demokrati är med från allra första början i vår kristna tro. Det organisatoriska vi ska välja kan vi ha synpunkter på, det är inte hugget i stentavlor. Men grunden är lagd. Så här berättas det i första skapelseberättelsen

Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne.
Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem:
"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er
.

Uppfyll jorden och lägg den under er. Det vill säga ta hand om allt som finns, det betyder också kyrkan. Gud delegerar makt till människan. Och makt och ansvar behöver vara gemensam och fördelas det är därför vi behöver välja personer till våra församlingar. Det är därför vi behöver välja kloka personer med integritet och tro som kan ta ansvar för styrning, ekonomi, byggnader och allt som en församling har. I det ansvaret och med den makten ska ledorden vara den Gyllene regeln, Jesus säger

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.

Ansvaret och makten i vår kyrka ska ha sin grund i ett förvaltarskap som bygger på vår kristna tros grundstenar och på vår reformerade tradition. Tro är inte statisk den är dynamisk. De som ska styra behöver även ha modet att leva med i sin tid, i vårt nu, precis som Jesus gjorde. Han som var, är och kommer. Ansvar kräver kunskap om då, om nu och förmåga till öppenhet för en okänd framtid.

Låt oss be 
Gud, gör oss till förvaltare av din mångfaldiga nåd. Du gav oss förmågan att tänka, planera och leda. Du betrodde oss med uppgiften att ta ansvar för vår skapelse, oss själva och vår medmänniska. Ge oss idag klara tankar och varma hjärtan när vi skall välja medmänniskor som skall styra våra församlingar, våra stift och vår kyrka i stort. Vi ber för dom som är engagerade i olika nomineringsgrupper beredda till tjänst i din kyrka. Hjälp dom till ödmjukhet inför ansvaret, mod att fatta svåra beslut och glädje inför att tjäna kyrkan i våra församlingar, stift och i Sverige. Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar