söndag 1 september 2013

Ett svävande kors

ser jag när jag tittar över till Stora Essingen.


Essinge kyrkas klocktorn är rätt speciellt. Bortsett från färg, material och korset högst upp på spetsen av tornet ser det ut som Tintins rymdraket. Mer originellt än vackert. Det liksom självständigt svävande korset har alltid fascinerat mig. Det finns en så starkt symbolik i korset som har den skiftande himlen som bakgrund från vilket håll man än ser korset. Korset är en inbjudan, en öppen famn, utsträckta armar. "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila." säger Jesus i  Matteusevangeliet 11:28 Det spelar ingen roll hur bakgrunden ser ut, vi får ALLTID komma till Gud/Jesus. Gud är nära och upphöjd på en och samma gång. Himmel och jord förenade i Jesus, så korset är så otroligt mycket mer än enbart en symbol för död, smärtsam död.

Vi behöver symboler och jag hoppas att korset som symbol aldrig försvinner från våra kyrkor och församlingar.


Vi har så många andra symboler i vår kyrka som vid första anblicken kan vara lättare att ta till sig. Som ljus till exempel och det är bra. I en tid då kyrkan på ett vis kämpar i motvind, i alla fall Svenska kyrkan så kan det vara frestande att plocka undan sådant som kan upplevas som utmanande. Som ett kors och då har vi i högre utsträckning traditionen av tomma kors det vill säga uppståndelsekors och inte krucifix med den korsfäste Kristus som smyckar våra kyrkor i allt från altarkors till loggor. 
Därför är jag oerhört glad över att korset finns med som symbol i namnet för den nomineringsgrupp som heter POSK. För er som inte är bevandrade i Svenska kyrkans styrelseskick så är en nomineringsgrupp namnet på en grupp kandidater som vill vara med och styra en församling, ett stift eller sitta i kyrkomötet. Ok, jag vet allt detta är ett arv, stundtals ett tungt arv från den tid då vi var statskyrka. Hela idén vilar på civilsamhällets demokratiska organisation. Precis som vi väljer till kommun, landsting och riksdag väljer man till tre instanser i kyrkovalet, församling, stift och kyrkomötet= kyrkans riksdag för att dra det till sin spets. Nu ska jag inte fördjupa mig mer om detta i det här inlägget även om det kliar i fingrarna på tangenterna. Mitt ärende är egentligen att uppmana er alla som är medlemmar i Svenska kyrkan:

GÅ OCH RÖSTA DEN 15  SEPTEMBER! Eller förhandsrösta!


Vi är många engagerade i kyrkan och en hel del lite vid sidan om som tycker mycket och olika och lika om politiseringen av kyrkan. När jag säger det tänker jag på att vi har politiska partier som ställer upp i kyrkovalen. Ja visst, det är också demokrati men något bakvänt eftersom evangeliet inte har någon politisk färg. Gud är varken blå, röd eller grön. Men nu är det som det är och varje röst är i alla demokratiska sammanhang viktiga. Svenska kyrkan är (med vissa brister) och vill vara en demokratisk kyrka där engagerade kristna är med och tar ansvar för berättelserna om Gud och människor, om himmel och jord. Vad Du ska rösta på, det är Ditt beslut men som sagt RÖSTA!

Själv röstar jag på POSK för korsets skull. Jag som tycker om ord gillar POSK för att det påminner om PÅSK! Korset finns där med och utan Kristus.


Posk är en förkortning av Partipolitisk obundna i Svenska kyrkan, vill Du veta mer vad vi står för och vad vi vill så gå in på http://www.posk.se/  Posk finns även på FB och Twitter.

Påsken är de kristnas största högtid (ja faktiskt, även om julen i Sverige drar fler till kyrkan, värt ett blogginlägg längre fram). Det är under Stilla veckan och Påsken som hela människans liv kommer i centrum genom att centrum i berättelserna är Jesu sista dagar i livet, hans död och hans uppståndelse. Guds inkarnation, uppenbarelse och uppståndelsegåva till hela sin mänsklighet. Själva utgångspunkten för att vi är kristna. Det är liv som inte går att inordna i politiska grupperingar. Det är liv om att vara människa och leva i relation till Gud och sina medmänniskor utan att värdera människor och sortera in i grupper, utan just människa först, kristen sen som teologen Irenaeus sa redan på 100 t e kr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar