fredag 24 april 2015

Dubbelexponering

Jesus säger: ”Jag är grinden, den som går in genom mig skall bli räddad.” och ”Jag är den gode herden och jag känner mina får, och de känner mig.” 


Orden är som en dubbelexponering. Kanske ett utdött begrepp med tanke på digitalkamerorna och mobilerna. Fast några av oss har säkert stått där med kortet i handen och förstår inte bilden. Du får anstränga dig en hel del för att urskilja de enskilda delarna i bilden. Frånsett den första irritationen så kan bilden vara helt fantastisk och mycket talande. Lite så är det med Jesus när han säger om sig själv att han är både grinden och herden i ett och samma sammanhang. Han använder bilden för att tala om en helt ny gudsrelation. Den handlar om att Gud genom Jesus Kristus visar sig själv i olika dimensioner för att visa oss en ny Livsväg.

En grind sänder både positiva och negativa signaler. Den kan stå för hinder, stänga ute. Den kan också stå för skydd och en möjlighet att gå in och möta något nytt. När vi väljer att gå in genom grinden öppnar sig möjligheten att finna en livsväg som är ledd av den Gode herden. Gud som känner oss alla vid namn. Som ser var och en av oss och som oavsett vad vi känner eller tycker för dagen är den gode herden med oss. Däri ligger storheten och utmaningarna i vår tro. Att känna tillit utan att veta och förstå allt.



Johannesevangeliet kapitel 10:1-18

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar