söndag 8 oktober 2017

Stororden - Lärjunge

Följ med och se!


Vi har en stående inbjudan att följa med Jesus på hans vandring i livet. När vi tackar ja, om vi tackar ja, så går vi in på en ny väg i våra liv. Ja, ny och ny, den är upptrampad så till vida att Jesus går där före oss, ibland efter oss eller vid vår sida. Vid något tillfälle i livet kan det också vara så att vi blir burna. Ni vet den klassiska berättelsen om mannen som dör, kommer till himlen och undrar varför det bara var ett par fotspår på en hans livsväg vid några tillfällen. Han kände sig sviken av Gud, det är då Gud svarar, det var då jag bar dig.

Att lämna för att följa


Syster Veronica Tournier, dominikanersyster vid Stiftelsen Berget, har skrivit kapitlet Lärjunge i Stororden. Hon inleder med berättelsen ur Johannesevangeliet när Jesus kallar några av sina lärjungar och gör det just med orden "Följ med och se!" och "Följ mig!".1) Det verkar så enkelt, är det verkligen så enkelt? Nej, det är det förstås inte. Syster Veronica påminner oss om att varje kallelse är unik, hur Jesus söker kontakten med oss är individuell men den gemensamma nämnaren är ändå att vi behöver göra ett aktivt val. Det valet betyder också att vi behöver lämna något bakom oss. Att få en kallelse att leva som nunna eller munk kräver mer av en person men vi alla som säger ja till inbjudan behöver bli medvetna om att vårt fokus i livet skiftar från vårt ego och våra närmaste till att inkludera Jesus i våra liv. Du blir aldrig ensam mer, inte ens när det känns så, det är löftet vi fått när vi säger ja. "Och jag är med er alla dagar till tiden slut."2) 
   Syster Veronica påminner oss också om vår möjlighet att säga nej. Jesus tvingar sig aldrig på en människa.


Lärjungaskap är inte något exklusivt.


Det är inte något för en utvald skara. Visserligen kallade Jesus tolv män att vandra vid hans sida och få undervisning den tid han var synligt verksam. Men tillsammans med dem fanns så många fler, inte minst Jesu mor Maria, Marta, Maria och Lasaros, Maria från Magdala osv. Alla var lärjungar. Det var kvinnorna vid den tomma graven som fick erfara uppståndelsen och Maria den första att möta den uppståndne Jesus.
   Inbjudan att vara en lärjunge är inte villkorad av utbildning och status, enda villkorande är att vi från hjärtat säger ja till inbjudan och gör vårt bästa att följa Vägen som Jesus anlagt. För oss betyder det att leva med orden om Ordet, att leva med berättelserna i vår Bibel. Jesus lärde sina lärjungar vad man behöver tänka på när det handlar om bön och han gav dem det vi kallar Herrens bön, Fader vår eller för er som lärt er nya översättningen, Vår Fader. Lärjungaskap är att också att komma samman och fira gudstjänst, gå till nattvard och uppleva den gemenskap som går bortom orden.
   När vi snubblar, för det gör vi nu och då blir vi uppresta genom förlåtelsen, uppmuntran och hoppet. Petrus betygar sin kärlek och efterföljelse men faller, trots det ger Jesus honom ledaruppdrag. Syster Veronica skriver bra om detta. "Här finns en hemlighet. Du säger: "om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar." 3) Om vi trots allt fortsätter att lyssna till dina ord även när de stör oss och vi inte förstår,om vi följer dig så gott det går med våra tillkortakommanden och våra tröga hjärtan och reser oss igen när vi fallit, så märker vi att vägen leder framåt. Vi förändras."

Jag kallar er inte längre tjänare, ty en tjänare vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, därför att jag har låtit er veta allt vad jag har hört av min fader. 4)  


Tjänande är en del av lärjungaskapet, att tjäna Gud och medmänniskan.  I sitt avskedstal drar Jesus lärjungarna än närmare sig, ni är mina vänner, säger han. Vänskap inbegriper en närhet som är av annat slag än tjänande, den närheten inbjuder Jesus oss till. En fördjupning av lärjungaskapet. Vi är hans vänner och han är vår Vän. En vän som alltid finns där för mig, går före, går efter, går bredvid och till och med bär mig när det behövs. Tänk vilken vän vi kan få när vi säger ja till att följa med och se.




1) Johannesevangeliet 1:35-51
2) Matteusevangeliet 28:20
3) Johannesevangeliet 8:31
4) Johannesevangeliet 15:15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar