fredag 16 juni 2023

Dag 10 i det heliga landet och hemfärd dag 11

Mot Medelhavet och Caesarea Maritima

Lördagen inleds med en kort biltur ner till Galileiska sjön och byn Ginnosar där ett museum finns med bland annat det som lite slarvigt kallas Jesusbåten men bör kallas den galileiska båten. Den hittades 1986 av två fiskare från en kibbutz i Ginnosar. Den är från 1:a århundradet vt. och är på så vis ett större fenomen än Wasa. Vi vet förstås ingenting om hur den här båten har använts och att Jesus skulle använt den är mer osannolikt än sannolikt men vi får en förståelse för att det säkert var en liknande båt han befann sig på när han var ute på sjön.

Meggido

Efter båttittande körde vi vidare mot Meggido, en strategiskt belägen stad på en höjd med 20 olika stratum dvs. kulturlager. Det innebär även att en hel del slag har skett här mellan olika riken under århundradena. Staden var belägen längst med en handelsväg som förenade Via Maris vid kusten och inlandet mot Mesopotamien och Asien.

Det är även platsen Uppenbarelseboken 16:16 förknippar med slutstriden i de yttersta tiderna, på grekiska heter staden  Armageddón (Harmagedon). Jag valde att vila min fot i Meggido och äta glass medan de övriga stretade upp på höjden för att gå runt. Jag noterade i min sociologiska/antropologiska studie av turistbusslaster att många kom, betalade, satt en stund och fick guidning, det var inte så många som verkligen gick upp och tittade på utgrävningarna utan de valde istället shopen och handlade diverse souvenirer.

Caesarea Maritima

Som alla dagar var även denna dag het och en bris vid havet lockade tillsammans med besök i de utgrävningar som finns av Herodes den stores byggnader i Caesarea Maritima. Han byggde ut staden på en redan befintlig stadskärna och det blev den andra största staden i landet efter Jerusalem. Han byggde bland annat en hippodrom och en teater. Teatern är fortfarande i bruk, när vi var där riggades det för konsert på kvällen med en av israels mest kända artister enligt personen jag frågade, jag fick dock inget namn, mannen var på språng med luren i högsta hugg. Delar av en akvedukt finns kvar utanför det inhägnade området och är belägen vid en populär badstrand, vilket vi erfor när det var dags för bad. För badsugna blev det därför en tur till den palestinska byn norrut, inga murar men endast en fungerande smal väg in till samhället eller egentligen stadsdelen. Det är svårförståeligt och smärtsamt att se och mikroskopiskt ana hur det är att leva avskärmad och instängd. Tillbaka till historien var det även i Caesarea Maritima som Pontius Pilatus höll till. Det är sällan som handfasta bevis dyker upp på att bibliska personer existerat men här har man funnit en sten med hans namn på, kopia syns nedan.

Efter tio dagars intensiva och långa dagar med så mycket intryck började krafterna sina, att då få sitta på restaurangen på piren som ni ser längst upp och avnjuta denna firre var verkligen härligt.

Har ni förlorat tron nu?

Den frågan ställde en vän till oss, en välmenad och ärlig fråga. Och svarat är förstås NEJ! Snarare tvärtom, inte så att vi tror att Jesus och alla andra personer som nämns i Bibeln har varit och vandrat och suttit och bott osv på alla platser vi besökt. Visst, vi vill så gärna ha konkreta bevis och det finns inte några konkreta personliga bevis (än, för arkeologer hoppas förstås på olika vis). De arkeologiska fynd som gjorts från flera århundraden både före och efter vår tideräkning ger oss glimtar av livet då. Tänk vad de kunde konstruera och bygga, tänk vilka vackra mynt, vilka fantastiska mosaiker, vilka vardagliga kärl i keramik, sten och glas mm som tidigare generationer skapat. På så vis kan det fördjupa och stärka vår tro och komma nära berättelserna som orden förmedlar. De skrivna orden består även om de traderats muntligt långt innan och också de behöver tolkas som de arkeologiska fynden.  Tro bygger inte på bevis utan på tillit och överlåtelse. Tro bygger på "levande stenar" som direktorn för Bethlehem Bible College uttryckte det. Helt enkelt på relation, den mellan dig och Gud, mig och Gud och de  mellanmänskliga relationerna i att dela liv för en tid i ett mysterium.

Dag 11 hemresedag

Tidig frukost och för att göra en lång historia kort hade jag fått veta tidigare i veckan att SOS Internationals läkare ansåg att min fot krävde ett extra säte på flyget hem. Detta kunde Norwegian inte tillhandahålla då planet var fullsatt. Lufthansa kunde, vilket innebar mellanlandning i München. Flygförsening, missat plan, övernattning i München och dag 12 äntligen hemma efter en studieresa med extra krydda.
Trots den extra kryddan är jag tacksam för allt jag och käre maken fått uppleva tillsammans och dela med ett gäng fina medstudenter. Tack till Thomas och EHS. Rekommenderar kursen varmt, Arkeologi och Bibelns historia.