torsdag 8 juni 2023

Dag 7och 8 i det heliga landet


 

Det karga och det bördiga Galileen  


Igår var jag med på en del av platserna men tyvärr kunde jag inte se allt då kryckor och utgrävningsplatser inte alltid går ihop. Men på flera ställen ändå helt ok framkomlighet, till och med så att en rullstol hade varit bättre än kryckor.


Nåväl första stopp, Världsarvet Tel Hazor, en biblisk plats vid foten av Galileiska bergen och då förflyttar vi oss både till tidig bronsålder (2000 fvt) och till järnåldern, där lager på lager blir synligt vid utgrävningarna. Hazor är belägen vid en gammal handelsväg som kom genom Bekaa dalen i Libanon och Babylon. En annan väg ledde till Fenicien. Det har varit en viktig plast både för kanaaneer och israeler och omnämns på fler ställen i den hebreiska Bibeln. Då platsen varit bebodd under ca 3000 år har man funnit olika kulturlager. Bland det intressanta i Hazor är ett vatten system från 1800-t fvt, ett djupt schakt på 45 m ner där det finns en bassäng. Vattenförsörjning behövde säkras i orostider när man inte kunde lämna sin befästa stad. Det fanns en övre och och en nedre stad och en rad bosättningar runtomkring. 

Ett exempel på lager på lager ser ni på bilden där man i ett av rummen till en kasematt mur - alltså befästningsmur - har funnit det man tror var ett kanaaneiskt tempel. 







Gränsland


För oss som så länge är uppvuxna med fred och har vana att röra oss fritt som att enkelt promenera in i Norge och Finland utan att visa passet blir gränsdragningar en tänkvärd påminnelse. Inte minst när man kör via Golanhöjderna och ser de inhägnade områdena med varningsskyltarna Danger Mines. Detta såg vi när vi åkte ifrån den andra platsen för dagen, nämligen Tel Dan ett naturreservat och arkeologisk plats. 


Naturen var verkligen vacker, önskar jag kunnat njuta mer av den och doppa fötterna i det svala vattnet vid Dans källa. Arkeologiskt rör vi oss i tiden 1700-t fvt och framåt. Med bland annat en av de allra äldsta bågformade stadsportar man funnit som är helt intakt. Dan var en av de tolv stammarna och det är ingen vacker historia som berättas i Domarboken kapitel 18 om hur de med våld övertog staden Lajish som var den här platsens namn innan daniterna tog över och det blev Tel Dan. Då som nu ligger Dan i ett gränsland. Från en kultplats daterad till ca 800-t fvt. ser man nu rakt in i Libanon, före 1967 låg denna plats i Libanon. 






Efter en sushi-lunch - alltid kul att se hur olika länder tolkar denna rätt - blev jag hemkörd och resten av gänget fortsatte till Kafernaum och Bethsaida.




Åttonde dagen


Idag var det tyvärr ingen lämplig dag för arkeologiska äventyr med fotfraktur. Så jag missade att bli guidad av arkeologen Motti Aviam i Jodfat och Sepforis (känd för vackra mosaiker), ni får googla. Därefter är gänget på väg till Nasaret och Bebådelsekyrkan men där har jag varit så jag gråter inte över det.


Dagen har ägnats åt vila och den vänliga direktorn för det här stället gav av sin tid och drog iväg med mig så jag fick i mig lite lunch. Vi skulle ätit Peters fisk (ni vet lärjungen, fiskaren) men det var mängder av turistbusslaster på båda ställena hon tänkt sig så det blev lax i Mammons tempel i Tiberias. Köpcentrum ser likadana ut vart du än kommer i världen, bara nyansskillnader. Det är alltid nyttigt att i lugn och ro samtala med personer som har en helt annan ingång till tron än vad du själv har. Den messianska evangelikala traditionen är mig helt främmande. Ibland höjde jag på mina inombords ögonbryn men med 35 år som prälle i bagaget så har jag lärt mig att möta och samtal med ALLA slags människor. Några bollar avstod jag helt enkelt ifrån att ta. 


Nu sitter jag på en terrass med vidunderlig utsikt över Galileeiska sjön och vinden susar och diset  och fukten (massor) lägger sig. Direktorn har några på besök så bön och psalmsång hörs på avstånd, jag gläds med dem i tron men avstår gärna deras praktik idag.


Imorgon hoppas jag kunna hänga på hela dagen får se hur natten blir. På em har jag mitt miniföredrag om den här platsen Migdal som har en jätteintressant historia och sen är ju Maria härifrån Magdala, fast jag ska inte prata om henne utan om rödfläckig benrester och Immersion Pools dvs miqva’ot.


Hej då från Migdal Nunia, Magdala, Taricheae, Al-Majdal - stad med många namn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar