tisdag 6 juni 2023

Dag 6 i det heliga landet






Livsberättelser, vinden och fågelsång

Det blir tyvärr ingen arkeologisk rapport idag heller för min fot ställer till det för mig. Dagens pass har gått från Jerusalem till Masada till Jeriko och upp genom Jordandalen till Migdal (Marias Magdala alltså). Att sitta så många timmar i en bil och dessutom inte kunna gå och titta på det som ska ses på grund av denna fotfraktur krävde helt enkelt en annan lösning.

Käre maken och jag har tagit taxi från Jerusalem till Migdal, en nätt resa som tog 2.45 timmar. Under halva resan berättade vår mycket trevliga taxichaufför (som också körde tor till sjukhuset igår) om hur det är att leva som palestinier med israeliskt medborgarskap samt berättade om en del platser vi passerade. Svårt och begränsande var budskapen men också att livet är skört och kort så njut av det och ta hand om familjen. Det vi kunde göra var att ödmjukt lyssna på denna livsberättelse.

Livsberättelser är lite som arkeologi, utforskande, vi finner varandra, vi lyssnar på varandra och vi kan dra vissa slutsatser men aldrig ha hela sanningen.


Väl här blev vi varmt mottagna av föreståndaren för detta gästhem/retreathem som drivs av en amerikans evangelikal församling - lite osäker där på exakta definitionen. Eftersom gästhemmet ligger på sluttningen ner mot sjön och jag inte kan knalla en massa erbjöd sig föreståndaren att skjutsa oss ner till ”centrum” för att få i oss lite mat och handla lite. Vi tog tacksamt emot erbjudandet och har fått ta del av ännu en livsberättelse. Den här gången om att tjäna Gud på ett annat vis än vad jag och Anders och våra medresenärer gör. Med självklarhet tog föreståndaren våra händer vid restaurangbordet och bad bordsbön och bad för helande av min fot.




Nu sitter vi på vår uteplats och tittar ut över Galileiska sjön där ett värmedis har brett ut sig. Ljusen glimmar på andra sidan sjön och vinden har äntligen lagt sig men fåglarna hörs fortfarande och syrsorna har kommit igång. Vi inväntar våra medresenärer och hoppas att de inte blir alltför sena och att allt gått bra för dem. Ja, nu börjar faktiskt mörkret lägga sig helt.

Imorgon hoppas jag om det går att ordna att jag åtminstone kan hänga på halva dagen och få lite arkeologi och Bibelhistoria till livs. God kväll och god natt från oss. 




Ps/ Det finns mygg här, det fanns det inte så mycket av i Jerusalem men här finnas inga nattliga böneutrop, det fanns det många av i Jerusalem. Katter finns det massor av båd där och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar