torsdag 15 juni 2023

Dag 9 i det heliga landet

Fem små vildsvinskultingar


Sista fredagen

Någon i gruppen kom på att vi kunde bära med oss en plaststol så jag kunde vila mellan varven, vilket var omtänksamt så med personliga stolbärare, begav jag mig iväg med gruppen.

Första stopp var förenat med ”hemlighetsmakeri” och framför allt strikt fotoförbud. Arkeologen Jodi Magness (som skrivit en av våra läroböcker The Archaeology Of The Holy Land - rekommenderas) gav oss en föreläsning om sina utgrävningar i Huqoq. Ett litet extra äventyr att besöka en pågående utgrävning medels kryckor! Fantastisk intressant. Anledningen till fotoförbud och visst hemlighetsmakeri kring rönen beror på att National Geografic sponsrar och har ensamrätt till de unika fynden.  Här kan ni läsa och se en del. Covid satte förstås käppar i hjulet för utgrävningarna några år men nu är de igång igen.


Det ni ser på detta suddiga foto ovan är dock inte så hemligt, käre maken fick på vägen genom ris och snår till utgrävningen i Huqoq syn på fem vildsvinskultingar och blev alldeles till sig och bildfångade dem. Man kan undra var suggan gömde sig! Bäst att inte veta, så lite hemligt där också.


Gamla




Efter att ha lämnat det "svartröda florsockerdammet" i Huqoq begav vi oss till södra Golanhöjderna och Gamla som var en blomstrande stad under 100fvt-100evt. byggd på en ås. Gamla är ett arameiskt och hebreiskt ord för kamel, åsen ser ut som en puckel (och om någon protesterar så kan kameler tydligen ha en puckel om en kamel och dromedar förökat sig med varandra, för övrigt hade man kanske inte stenkoll på artbestämningen för 2000 år sedan). Det blev en besvikelse för många då himlen öppnade sig i ett ösregn och åskan dundrade så stigen ner och upp till åsen blev avstängd av säkerhetsskäl. Jag förstår poängen med det och för mig hade det förstås inte gått att alls krycka mig upp och ner. Men det är som synens en imponerade syn att tänka att det legat en stad här. Ur försvarssynpunkt behövdes bara en mur österut för i övrigt var åsen omgiven av wadis dvs flodbäddar ut mot Galileiska sjön som ni kan se i bakgrunden och de utgjorde ett naturligt hinder för fiender. Staden föll i romarnas händer vid den första judiska revolten mot ockupationen år 67 evt.





Efter dessa två upplevelser behövdes lunch och Golanhöjderna är inte direkt ett tätbebyggt område men vi lyckades hitta en by - troligen en kibbutz ursprungligen eller både ock - som inte hunnit gå in i 

shabbat. Det visade sig att matstället var en förening som tog sig an ungdomar som på olika vis behövde socialt stöd, ungdomarna fick driva matstället, second-hand-butik, musik och konstnärlig verksamhet. Överhuvudtaget var hela stället som en konstnärsby, men rätt stängd, de hade kanske redan loggat ut för helg. Vi fick i alla fall en jättegod lunch och kunde mätta och belåtna åka hemåt mot Migdal/Magdala för den sista arkeologiupplevelsen för dagen.



Magdala, Marias stad




Vi vet så lite om Maria från Magdala ändå är hon en så betydelsefull person som en av Jesus lärjungar förutom de tolv. Hon var den (kanske bland några kvinnor till, evangelierna berättar lite olika) som först kom till graven och upptäckte att den var tom. Hon har ofta fått epitet prostituerad även om det inte finns något i skriften som stärker den etiketten. Däremot berättar Lukas att Maria blev sedd och helad av Jesus (Lk 8:2). Hur som haver hon var uppenbarligen från Magdala eller Migdal Nunia som staden även kallas, en myllrande hamn och fiskestad, vilket är svårt att tro med våra mått mätt när man ser en av gatorna här ovan. Men innan Tiberias byggdes av Herodes Antipas 19-20 evt var Magdala den största staden kring Galileiska sjön, strategiskt belägen mellan sjön och berget Arbel. Här har man  grävt fram en hamn, bassänger som man tolkar som bevis för en stor fiskeindustri, vilket stöds av Josefus i hans historieskrivning från den här tiden. Men det finns även senare arkeologisk forskning som menar att det även kan ha funnits en segeltillverknings/färgnings industri i staden, spännande. 2009 hittade man en synagoga med en fascinerande sten som forskarna funderar över hur man ska tolka då den bär många symboler som kan kopplas till templet i Jerusalem. Många kristna vill tro att Jesus varit här, ingen vet, kanske, kanske inte, inte helt osannolikt att han i alla fall varit i staden.




Att det var en välmående stad har man bland annat tolkat utifrån mosaiker och fresker som hittats i bostadshus. Självklart inspirerades även den judiska befolkningen av romarnas konst. Man har funnit unika miqv'e (eller som en arkeolog vi träffat väljer att kalla det immersion pools) det vill säga bassänger för rituell rening. De är unika för de fylls av vatten genom grundvattentillförsel och är därför inte putsade invändigt. Här nedan ser ni en. Det finns mycket spännande att berätta om Magdala som var mitt "specialarbete" för resan men detta får räcka så långt.



Det blev ännu en lång dag men tack vara fina medresenärer och stolbärare kunde jag vara med och slapp sitta och deppa med en trasig fot på en uteplats. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar