måndag 29 september 2014

Livet med Marta och Maria

är inte antingen eller, utan både och.


Det är så mitt liv tillsammans med Marta och Maria ser ut. Någon av er som läser undrar kanske vem Marta och Maria är. De är mina vänner över tidens gräns. Jag känner dem via Bibelns berättelser. Du får också jättegärna bli vän med dem, båda två, inte den ena eller den andra, utan båda två, för deras personligheter berikar dig.

Det är två starka kvinnor, de är vänner med Jesus och deras bror heter Lasaros. I Johannesevangeliet kapitel 11 v 1-44 berättas det hur Marta och Maria sänder bud efter Jesus när deras bror är sjuk, Jesus räddar hans liv. Om det kan du läsa här I den berättelsen är Jesus och Lasaros i centrum men läser vi noga blir vi även bekanta med Marta och Maria. Det berättas att "Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och Lasaros." 

Det finns också en kortare men tät berättelse i Lukasevangeliet om Marta och Maria och det är den berättelsen som orsakat så mycket mindervärdeskänslor, skuld, ja till och med skamkänslor i kyrkan,inte minst för kvinnor men även för män, därför att berättelsen lett till ett Antingen-eller-perspektiv istället för att ta tillvara på både-och-perspektivet.
Så här berättar Lukas 10:38-42:
"Medan de var på väg gick han in i en by, och en kvinna som hette Marta bjöd honom hem till sig. Hon hade en syster vid namn Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. Men Marta tänkte på allt hon hade att ordna med. Hon kom och ställde sig framför Jesus och sade: "Herre, bryr du dig inte om att min syster låter mig ensam ordna med allt? Säg åt henne att hjälpa till." Herren svarade henne: "Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket, fast bara en sak behövs. Maria har valt det som är bäst och det skall inte tas ifrån henne."


Under mina år som präst har jag suttit i olika samtal, där inte minst kvinnor men även män känner misströstan för att de inte lyckats leva upp till Maria-idealet.


Maria sätter sig vid Jesu fötter och lyssnar, Jesus bejakar tydligt hennes närvaro. Marta står med alla praktiska bestyr och sin irritation som nästan övergår i vrede.  Det ter sig i första hand fromt och bra att framhålla Marias val och bekymmersamt beklaga Martas hållning. Det är här det lätt kan bli skuld och skambeläggande. Jag vill påstå att för de flesta av oss är det Marta  som vi lättast identifierar oss med. Vi hamnar där med vårt dåliga samvete för att vi inte hinner med det goda andliga livet! Kan Jesus verkligen ha menat det så? Han är emellanåt skarp i sina riktlinjer för det andliga livet men jag har svårt att tro att detta är kärnan i hans budskap, antingen eller, för det är så det ofta har förkunnats.

Är vi realister så vet vi att det sällan är så enkelt som att det bara finns ett alternativ, ett val, en väg. Livet är betydligt mer komplicerat än så. Ser vi den här berättelsen i ett vidare sammanhang så har den mycket att säga oss om val och prioriteringar, om arbete och vila, om lyssnande, om handlande. Och framför allt handlar det om att ta emot Guds nåd, stanna upp i Guds närvaro där du befinner dig.

Det är bra att komma ihåg orden i Johannesevangeliet att Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes syster och bror när vi hör hans kärva ord till Marta.
Berättelsen resulterar som sagt ofta i ett kategoriserande. Är vi Maria eller Martapersonligheter? Jag minns själv hur mindervärdig jag kände mig vid något sammanhang på Ersta på 70-talet när den frågan ställdes. Just för att det verkade mycket bättre, finare och frommare att med självklarhet säga att, visst jag är en Maria. Jag läste några ord inför gårdagens söndag när den här berättelsen lästes i våra kyrkor och tyvärr var det samma perspektiv, att framhålla Maria och dissa Marta.


Marta är en aktiv kvinna, framåt med en sund och självklar auktoritet. 


Hon bjuder in Jesus, hon är orädd och det är inget problem för henne att uttrycka sin irritation 
över att ordna med allt praktiskt och hon ber om hjälp. Marta är en förebild i frimodighet att våga bjuda in Jesus i våra liv. Hon vågar vara sig själv, helt okonstlat. Hon visste om den status Jesus hade uppnått vid den här tiden. Men här finns inget tillgjort fjäskande. Det är lätt för oss att emellanåt försöka vara till lags, inte minst för dem vi tror och vet har makt. Ibland makt att påverka våra liv på något vis. Marta är ett gott föredöme för oss att våga vara den man är i alla sammanhang och möten.

Marta går Jesus till mötes när de kallat på honom för att Lasaros är sjuk, när hon nu möter Jesus är Lasaros redan död, så här berättar Johannes:  "Jesus sade: "Din bror kommer att uppstå." Marta svarade: "Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen." Då sade Jesus till henne: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" Hon svarade: "Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen." Marta har insikter om vem Jesus är långt innan lärjungarna har det.

Marta gör även något annat som vi också har svårt för ibland, hon ber om hjälp. Svaret på hennes fråga om hjälp blev inte som hon tänkt sig och så kan det förstås bli. 

Säger vi ja, till att bjuda in Jesus i våra liv vill han vara med och vägleda oss i makten över våra egna liv.


Precis så gör Jesus när han svarar Marta genom att visa på Marias val – att sätta sig ner i lugn och ro. Aktiv vila i att vara och att lyssna, kraftansamling till själ och kropp. Det är klart att Jesus säger att det är det bästa valet. Han lagde sannolikt inte någon mat under sin tid på jorden därför att han var man och framför allt för att hans liv var ämnat för något mer än att bekymra sig för livets praktiska nödtorft. Samtidigt så är han inte oförstående inför att det är en del av livet. Det vet vi bland annat från berättelserna om brödundren.Samt det genialiska att koppla minnet av honom till något så konkret som nattvarden, en måltid av bröd och vin.  Även om det naturligtvis i första hand handlar om den religiösa kopplingen till påskfirandet som laddas med ytterligare en dimension och innebörd av Gudsnärvaro.

Det val som Maria gjorde genom att sätta sig ner för att lyssna, ”skall inte tas ifrån henne”, säger Jesus.


Det är precis som om han kunde ana, att det skulle bli ifrågasatt att hämta föda för själen. Att i stillhet sitta ner och lyssna, möta Gud och sig själv. Därför tar Jesus i. Livet är ett både och, aktivitet och vila, handlande och lyssnade. Det Jesus vill göra Marta och oss uppmärksamma på är att det andliga inte ska tas ifrån oss eller är något vi själva ska välja bort i våra liv.

Både Marta och Maria är förebilder för oss på olika vis. Maria hade inte satt sig ner om Marta inte bjudit in Jesus. Marta hade inte fått upp ögonen för nödvändigheten av det andliga för balansen i livet om inte Maria hade satt sig ner hos Jesus. Att finna balans i tillvarons alla måsten och att bereda plats för det goda andliga livet är alltså inte antingen eller, utan både och. Jag bär med mig både Marta och Maria inom mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar