fredag 5 juli 2013

Fortsatt diktinventering

pågår för att bli påfylld av tidigare inspirationsflöden. Hur det nu än förhåller sig med en tiondel inspiration och nio tiondelar transpiration kan man fundera över. 


För professionella skrivare ligger det säkert något i det även om det vore roligare om det var tvärtom. Goda vanor och disciplin är säkert underskattat för många som har skrivardrömmar. Nåväl vart mina drömmar tar mig vet jag inte, just nu är det i alla fall diktinventering. Så här bjuder jag på några. 

Den första skriven när jag stod inför ett svårt val.


SPEGELJAG

Jag har en docka som inte är en docka
ett jag som inte är ett jag utan ett Du

Du är på väg, Du har tagit steget
steget över vanan och tryggheten
bort till en okänd framtid
det är frihet och rädsla
i ett och samma andetag

Jag har en spegel som inte är en spegel  av glas
en spegel där Du ser Dig som Du är
i en spegel av tidlösa ord
fångade i en annan än jag
i ett Du

Du blev en docka i mitt liv som inte är
en docka
inte ett jag utan ett Du som speglar
mitt jag

Ditt namn är okänt
Kvinnan vid Sykars brunn
Äktenskapsbryterskan
Kvinnan med blödningar
Kvinnan från Syrien-Fenikien
Änkan
.....................

Ditt namn är känt
Maria - Gudaföderska
Marta
Maria
Rhode
Elisabeth
........................

Du ger mig modet att ta steget
därför Du speglar mötet med
Varat som Är
2000


Det blev en hel del funderingar kring livet 2000, jag har inget minne av att det var millennium-ångest! Kan det har varit 40-års kris?!?



LIVET

Så kom Livet emellan
vad är Livet
för Dig och för Mig

Att fångas i centrifugens mitt
runt, runt,. runt
fortare, fortare, fortare
STOPP

Urlakad, utslätad, avpersonifierad
hängd på tork
hopklistrad eller utskakad
Du väljer själv

Utskakad så att vindens fläkt
kan fylla och lyfta Mig
mot Livet
2000


SOfOS - Steg för Steg - Ord för Ord - jag ser att de går igen och igen, orden som bär, som utmanar, som ger växt och mognad. Hur skulle livet vara utan ord?



BERÖRING

Det ordlösa berör Dig
på djupet

Beröringen hjälper Dig
att finna orden

Orden hjälper Dig 
att beröras av Livet

Livet berör Dig 
i allra högsta grad
2000





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar