lördag 26 oktober 2013

Öppna ögonen!

Är en uppmaning till oss alla men framför allt till våra folkvalda politiker. Inse allvaret att det mörknar i Europa och Sverige är en del av Europa även om vi ibland tycks glömma det.


I gårdagens SvD på sidan 25 finns en artikel om hur Europas högerextrema kraftsamlar till en enig vallinje i EU-valet . Det är en skrämmande läsning. Den borde stått på förstasidan, därmed inte att förringa de som drabbats av narkolepsi på grund av svininfluensavaccinet och som inte får adekvat ersättning. Det är också skrämmande läsning och på sätt och vis kryper den läsningen mer under skinnet. Personer som i tron att skydda sig för en allvarlig sjukdom istället drabbas av ett livslångt handikapp. Det är nära nyheter, nyheter som väcker medkänsla.

Vad berör Europas högerextrema Dig och mig? De kryper inte in under skinnet, eller?

2010 var valår och jag sitter med några bekanta och äter lunch, valet är om några veckor. Politik är inget direkt lunchämne bekanta emellan i vårt land. Hur som haver kom vi in på valet och en i lunchsällskapet var politiskt aktiv, det var ingen hemlighet så hen tog till orda och berättade för oss övriga i sällskapet att hen funderade på att rösta på SD. Vi övriga i sällskapet höjde förvånat på ögonbrynen, om jag minns rätt var jag bland dem som skrattade till, som om det var ett roligt skämt, tills vi förstod att hen menade allvar och skrattet fastnade i halsen. - På allvar, menar du allvar, minns jag att jag frågade. Svaret var tveksamt, inte självklart ja men en utläggning kom varför hen funderade på en SD-röst. Hens argument kröp in under skinnet och väckte obehag.

Jag vet inte om hen röstade på SD men många gjorde det och vi har resultatet. 

Jag har under de tre år som gått ibland fångat upp, ibland lika oväntat som på lunchen, att en del funderar över om en röst på SD kan vara möjlig. Man är trött på de traditionella partierna som har stelnat och inte vågar, orkar eller vill se att det faktiskt finns en hel del som måste problematiseras och åtgärdas i vårt land, integration, skola, arbete, vård och omsorg. Krisrapporterna duggar tätt men ingen förändring sker, riskkapitalisterna blir bara rikare och många blir utslagna eller kommer aldrig in i samhället. Hela skalan från rött över grönt till blått väljer att ignorera och försöka i bästa vuxenmobbning stil frysa ut. Det vet vi alla som har erfarenheter från vuxenmobbning på arbetsplatser. Det fungerar inte att tiga ihjäl. Det går inte köpa ut hela SD från riksdagen! Eller så hamnar de partier som vill värna människovärde och mångfald  i ett föråldrat och föga relevant höger-vänstertänkande. En strategi som är dömd att misslyckas. Var finns det parti som SER MÄNNISKAN och inte etiketten på hen. Jag vet, det är så lätt och bekvämt att sätta etiketter. Kämpar själv med det, ofta!
I SvD artikeln om enandet av högerextrema krafter menar EU-parlamentarikern Olle Schmidt att inte är ett reellt hot med hänvisning till att den ekonomiska regressionen fått fart på andra partier att värna EU. Samt att det inte är första gången högerextrema försökt gå ihop och det har tidigare misslyckats. 

Vi hade kyrkoval för en månad sedan. Där ökade SD sin representation med mer än 100% i Kyrkomötet.

Röster betygade att kyrkovalet inte alls speglar det kommande riksdagsvalet 2014 eller EU-valet, men jag är inte lika säker tyvärr. Jag tror verkligen att kyrkovalet i viss mån speglar den politiska verkligheten mer än vi vill kännas vid. Kyrkovalet borde ju handla om något annat än politik, och gör lite grann MEN statskyrkoränderna har inte gått ur än som vi såg av resultatet. Jag är inte pessimist, jag är realist. Ingen skulle bli gladare än jag om mörkret skingras och goda motkrafter börjar arbeta för en hållbar mänsklig framtid. Tröskeln för vem som har ett människovärde har blivit hög och graderingen av människor går inte enbart vid hudfärg och ursprung. Det elitistiska draget av ett övermänniskoideal blåser till rätt som det är. Det är kalla vindar både i Sverige och Europa. Istället för att gömma oss inomhus i ollar, halsdukar och vantar borde vi öppna ögonen och agera för att ett varmt och humant boende där alla får möjlighet till ett meningsfullt liv.

Om etiketter
Mer om etiketter
Om statskyrkoränder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar