söndag 20 oktober 2013

Utan inandning ingen utandning

En livgivande självklarhet för balans. Utan andning inget liv. 

Under snart ett år har jag disciplinerat min Bibelläsning med hjälp av en App - Holy Bible YouVersion. Där finns bland annat olika Bibelläsningsplaner och jag har systematiskt tagit mig igenom hela Bibeln. Rekommenderas till er som har svårt med Bibelläsningsdisciplinen :) Ett mycket fiffigt hjälpmedel, tack mänsklig utveckling! Och tack Guds heliga Ande som ger inspiration till mänsklig utveckling och kunskap. Den unge mannen i Jobs bok tar till orda " Men det är ju anden hos människan, den Väldiges andedräkt, som ger insikt." Job 32:8 

Vi som suttit vid en dödsbädd eller precis kommit efter att döden inträtt vet hur påtagligt livlös en människa är utan sin andning. Det är personen vi känner som ligger där eller en person vi inte känner men å yrkets vägnar är där för. Utan andning inget liv.

Vi talar i kristen tro om Gud som treenig, den klassiska gestaltningen Fader, Son och Ande eller som jag föredrar beskrivningen av Gud och som också är bibliskt förankrad, Skapare, Frälsare och Livgivare. Den helige Ande som Livgivare. Utan andning inget liv.

Anden - Livgivaren är inte lättfångad i varken bild eller text. Fadern - Skaparen är det lättare att knyta an till och ana. Gud som ger omsorgen, skapar och skapar på nytt. Likaså Sonen Jesus Kristus som genom sitt uppdrag är vår  Frälsare, broder och förebild. Anden - Livgivaren, Guds gestaltning är flyktigast av alla och samtidigt den som är förutsättningen för allt liv.

Andning är mer än det fysiska. 

För vårt andliga liv behöver vi också inandning, påfyllning.
Vi behöver Bibelns andetag
Vi behöver Bönens andetag
Vi behöver Nattvardens andetag
Vi behöver Gemenskapens andetag
Vi behöver den Goda Ensamhetens andetag
V behöver Reflektionens andetag
Vi behöver Utmaningens andetag...............
Vi behöver kort och gott den Väldiges Andedräkt som ger insikt.

Idag som råkar vara min födelsedag - den dagen jag tog mitt första fysiska andetag - önskar jag att vi alla i ödmjukhet skulle bli bättre på att ta tillvara på livets inandning och utandning. För jag tror att det vi andas in av god påfyllning andas vi också ut av god påfyllning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar