fredag 18 april 2014

Ångestens grepp

om Jesus i Getsemane har blivit en plågsam, fysisk smärtsam verklighet.


Kvinnorna gråter och han möter dem med orden ”gråt inte över mig, gråt över er själva och era barn” Trots den egna ångesten och smärtan har Jesus fokus på andra, fokus på sitt kall, sitt uppdrag, den bägare som inte gick förbi honom. Ett iskallt hån, en svamp indränkt med surt vin, för törsten och för smärtans skull. Med uppmaningen att visa sin kraft sin gudomlighet. Utlämnad på korset trots det ser Jesus sin medmänniska ”Sannerligen redan idag ska du vara med mig i paradiset.” Utlämnad på korset, ger Jesus upp andan.
  
Ett nederlag men inte ett nederlag som lämnas obemärkt. Officeren i tjänst hos maktens rädsla förstår när jorden gör uppror att ett justitiemord har skett: Ett gigantiskt misstag har begåtts OCH ändå ett justitiemord som torde vara historiens enda rättfärdiga. 

Guds son, Gud själv, ger sitt liv i smärta och ångest för att för all tid vara nära varje enskild människas smärta och ångest. Jesus ger sitt liv TILL och FÖR oss för att vi för all tid ska vara nära Gud. Även i det svåra och mörka. När Jesu liv på det mest smärtsamma sätt upphör ÄR det en händelse  i tiden, i historien och ändå bortom tidens och rummets gränser. I den sjätte timmen, i den nionde timmen - i varje människas mörker finns Guds närvaro - då - nu - imorgon.

Vi ber med dina ord, Kristus


Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör. 
Du visar oss förlåtelsens möjlighet och väg. Led oss att se att förlåtelsen är läkedom för kropp och själ.

Sannerligen, redan idag skall du vara med mig i paradiset. 
Du visar att alla får vara med - en gång förlåten av Dig - aldrig utesluten ur Guds rike - här och nu och i framtiden.

Kvinna, där är din son - Där är din mor.
Du visar att vår gemenskap med varandra sträcker sig bortom blodsbanden - det finns alltid nya möjligheter till fördjupad samhörighet - till stöd - till trygghet.

Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?
Du visar att du inte är en övermänniska - du är sann människa. Tvivel och tro - tro och tvivel. En nödvändighet att ha kontakt med sitt djupaste mörker. Ett samverkande par för att växa och mogna, för att fullkomnas.
 

Jag är törstig. 
Du visar att du inte förnekar kroppens behov. Hjälp oss att se att vi är en helhet av kropp och själ och ande.

Det är fullbordat. 
Du visar att ängelns budskap till Maria har gått i uppfyllelse. Du ska bli havande och föda en son och du ska ge honom namnet Jesus. Han ska bli stor och kallas den högstes son  ...hans välde ska aldrig ta slut.

Fader, i dina händer lämnar jag min ande.
Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse.” Jesus Kristus, du visar vårt ursprung och vårt mål. 
Amen















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar