fredag 14 april 2017

Bön på Långfredagen

När Jesu liv på det mest smärtsamma sätt upphör, är det en händelse i historien, i tiden och ändå bortom tidens och rummets gränser.

I den tredje timmen, i den sjätte timmen, i den nionde timmen, i varje människas mörker finns Guds närvaro genom Jesus Kristus, då, nu, imorgon. Vi ber med Jesu ord.


* Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör*
Du visar oss förlåtelsens väg och möjlighet i våra liv. 
Led oss så vi ser att förlåtelse är läkedom för själ och kropp.

* Sannerligen, redan idag skall du vara med mig i paradiset* 
Du visar att alla får vara med - en gång förlåten av Dig -
aldrig utesluten ur Guds rike - här och nu och i framtiden.

* Kvinna, där är din son - Där är din mor*
Du visar att vår gemenskap med varandra sträcker sig bortom blodsbanden, 
det finns alltid nya möjligheter till fördjupad samhörighet, 
till stöd, till trygghet, nu och in i framtiden. Vi är Guds familj.

* Min Gud, min Gud varför har du övergivit mig?*
Du visar att du inte är en övermänniska - du är sann människa.
Tro och tvivel - Tvivel och tro.
Du visar modet att inte väja för det djupaste mörker.

* Jag är törstig* 
Du förnekar inte kroppens behov. 
Hjälp oss att se att vi är en helhet av kropp och själ och ande.

* Det är fullbordat*
Du visar att ängelns budskap till Maria har gått i uppfyllelse.
Du skall bli havande och föda en son
och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall
bli stor och kallas den högstes son.....
och hans välde skall aldrig ta slut
.

* Fader, i dina händer lämnar jag min ande*
Då formade Herren Gud människan av jord från marken och blåste in liv 
genom hennes näsborrar, så att hon blev en levande varelse.
Jesus Kristus, du visar vårt ursprung, vår väg och vårt mål. 
Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar